[&] SIGGRAPH 2014 - X-Men: Days of Future Past
Twentieth Century Fox Presents the Visual Effects of “X-Men: Days of Future Past”
Benoit Dubuc, Animation Supervisor, MPC
Lou Pecora, VFX Supervisor, Digital Domain
Adam Paschke, DFX Supervisor, Rising Sun Pictures
■Rising Sun Pictures
PENTAGON KITCHEN のシーン
1 small room
familiar objects
dozen cast
choreogralhy
Existing tech & methodology
Smarter PLANNNING
PARALLELISM
PreViz は 3rd floor 担当。
ceramics &glass-ware
cookware & utensils
organics などの表現
CG prop doubles, CG による置き換え
add visual density
non- subjective surfaces
set the precedence for FX
LAYING OUT - THE ROOM
logical group & events
proxy camera captures
coverage heat maps
LIGHTING
one small enclosed nvironment
on-set photography, witness cams & data
spatial variety in contrast
one central light rig
GEOlight ( reproj HDRI stacks)
overhead lighting control
bounce card / blocker
PROXYMITY LIGHTING CUES
reliance on calibrated HDRI to Macbeth-calibrated shot T/O
MANAIGING
Maya, Houdini, Mantra, NUKE
ライティングとFXは Houdini, 全てのレンダリングは Mantra
カメラ撮影しマッチムーブした映像からレイアウト
ASSET BUILD -> PROXY それらを
LAYOUT , Animation, fx, simulation , modeling を全てあわせてscene assembly -> lighting ->comp
plan for top level temporal control ( whole scene )
TIME SCALE
Rain & Splash
SIMULATIONS
Cue into familiar high -speed photography ハイスピードカメラで撮影した感じに
Visually unusual by nature
No hiding behind traditional charts
Based on real-time, real-world physics
Slow motion 3200fps references
Emit a droplet form a sprinkler head.
REAL-WORLDPHISICS
[REAL-TIME FX SIMULATIONS] -> User-APplied Time-curve pre EVENT
Somotimes working with steppy proxyies before retime
More efficient gateways of approval
More complex rain.
More complex FXdetailing
More playful with time scalpe and velocity gags
FXTECH
Houdini の VDBsparse volume tools
For more light weight data
3 phases particularly suited to this kind of brief
Particle simulation
SDFvolume generation (voxel fittering)
Conversion to poly-mesh
WATER FX
Airborne droplets
Bench-top collision, crowning & dripping
Bullet Vortices
Environmental repersussions of Quicksilver's travel
rainTunnel
Atomisation
Tiny, highly detailed particle clusters, coupled with time-scaled, library splash events.
rainCurtain
Passing through the volume of rain
BOTTLE
Performance stabilisation
DIgi-double leg stitches
Multi-plate, mono & stereo stitching
Camera blends
■ digital domain
スタジアム破壊のシーン
428 shots
46 calendar weeks
242 people working on the who
19762822 Proc hours
165,518 hours
RSK Asset Build;
Texture shooting
Lidar Scan
Model Build
座席も一個一個。写真撮影したテクスチャを活用。
ドーム建築のコンクリートがぶつかり合って破壊されるところ、骨組みが破壊されるのを描画。
Liftoff shot builds
Drop FX Development
ホワイトハウスのリファレンス写真、サイズを把握してマッチムーブ
四方がグリーンスクリーンの高い壁で覆われた屋外で撮影。
1973 Sentinels に描かれているロボットをコンセプトに。
Practical Build & legacy
Look Develpment メカニカルパーツや、動き、
Boston Dynamics nおロボットの動きを参考に。
Jiggle システムでロボットが動作するような作りに。
ロボットの動く範囲を検討。首や腕、足の稼働範囲を把握。
Mystique の変身シーン
Lighting Look development
Feather Concept, 鱗のような表現、変身する際の売る子の動きを検討。
Feather Transformation Rig: 変身の際の鱗の動き個所のためのリグを作成
アニメーターが鱗が変化していく箇所、順番をコントロール可能に。
Feather Grooms
Body Blend Shapes
Wrap UP まとめ:X-Menのキャラクタをつかったふざけた映像....
■ MPC
The Future Sentinel の初期デザイン
オリジナルコミックのサイズを参照。
Mystique と同様に鱗をコントロールできるリグを作成。
顔から炎を吐く様子を検討。
ANIMATING THE FUTURE SENTINEL
歩き方はロボット風に。最初の動きはモーションキャプチャだが、最終的にはキーフレームで調整。
リファンレンス動画は、スタッフが小さい人形と戦う様子を撮影。
PREVIZ の内容が撮影にいかされている。
上半身だけのグリーンのダミー人型と戦う素材で合成
人の演技の映像から、Previz を作成して、final shot を作成。
MUTANTS
BLINKは新しいキャラクタ。空間に穴を開けて瞬間移動できる。
SUNSPOT のキャラクタは、リファレンスとして太陽のコロナ。
ICEMAN のキャラクタは、氷で作られたような質感で。
靴底にLEDをつけてトラッキングしたものを、氷の床の生成と一致させて利用。
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